Rakuuna Petter Ek

Tässä pari kolme sukupolvea Sammatin Lohilammen ratsutilalla syntyneen Petter Ekin jälkipolvia. Petter itse ryhtyi aikanaan rakuunaksi.

Suku
Taulu 1
I. Petter Ek. Syntynyt 10.11.1754 Sammatti,Lohilampi. Kastettu 12.11.1754 Sammatti. Kuollut 1809. Rakuuna. Kirvesmies Turun suomalaisessa seurakunnassa ainakin vuosina 1782-84. Rakuuna Raaseporin komppaniassa sukunimellä Ek. Mainitaan jääkärinä vuonna 1792. Asui Karjalohjan Pyölin kylän torpassa 1790-luvulta lähtien. Enqvist. –Puoliso 07.06.1781 Turun ruots. srk Maria Björk. Syntynyt 1754. Kuollut vanhuuden heikkous 04.02.1839 Karjalohja, Pyöli. Haudattu 10.02.1839 Karjalohja. Mainitaan vihittäessä piiaksi Turun ruotsalaisesta seurakunnasta.
II Lapset
Johan Petter Ek. Syntynyt 06.04.1782 Turku,Suom. srk. Kastettu 07.04.1782 Turku.
Abram Ek. Syntynyt 19.04.1784 Turku,Suom. srk. Reserviläinen,torppari. Taulu 2.
Gabriel Ek. Syntynyt 04.02.1786.
Henrik Ek. Syntynyt 07.02.1788 Karjalohja,Pyöli. Kastettu 09.02.1788 Karjalohja.
Jeremias Ek. Syntynyt 19.04.1790 Karjalohja,Pyöli. Kastettu 20.04.1790 Karjalohja. Kuollut rokko 23.08.1799 Karjalohja,Pyöli. Haudattu 25.08.1799 Karjalohja.
Maja Lisa Ek. Syntynyt 10.01.1792 Karjalohja,Pyöli. Kuollut horkka,vilutauti 27.08.1832 Karjalohja, Pyöli. Piika. Taulu 3.
Gustaf Ek. Syntynyt 27.09.1793 Karjalohja,Pyöli. Kastettu 29.09.1793 Karjalohja. Kuollut hinkuyskä 09.07.1794 Karjalohja,Pyöli. Haudattu 13.07.1794 Karjalohja.
Christina Ek. Syntynyt 1795 Karjalohja,Pyöli. Kastettu 19.05.1795 Karjalohja.
Niilo Ek. Syntynyt 08.01.1797 Karjalohja,Pyöli. Kuollut rintakuume 16.02.1836 Nummi. Pitäjännahkuri. Taulu 4.
Taulu 2
II. Abram Ek. Syntynyt 19.04.1784 Turku,Suom. srk. Kastettu 20.04.1784 Turku. Reserviläinen,torppari. Mainitaan vihittäessä vuonna 1810 reserviläiseksi Karjalohjan Kiertilän rusthollista. Myöhemmin torpparina samassa talossa. Pyölin kylässä on yhä 2000-luvulla "Eekinpelto" -niminen niitty. Isä Taulu 1. –Puoliso 12.04.1810 Karjalohja Greta Öhman. Syntynyt 21.01.1780 Karjalohja,Pyöli. Kastettu 22.01.1780 Karjalohja. Rusthollari Johan Öhmanin ja vaimonsa Anna Maria Gabrielsdotterin tytär Karjalohjan Pyölin kylän Huilun talosta.
III Lapset
Henrik Johan Ek. Syntynyt 30.10.1810 Karjalohja,Pyöli. Kastettu 31.10.1810 Karjalohja.
Taulu 3
II. Maja Lisa Ek. Syntynyt 10.01.1792 Karjalohja,Pyöli. Kastettu 11.01.1792 Karjalohja. Kuollut horkka,vilutauti 27.08.1832 Karjalohja, Pyöli. Haudattu 02.09.1832 Karjalohja. Piika. Vihkimisen aikaan vuonna 1822 oli piikana Karjalohjan Lohjantaipaleen kylän Prunkan talossa. Isä Taulu 1. –Puoliso 07.11.1822 Karjalohja Jacob Johan Munk. Syntynyt 1795. Kuollut keuhkotauti 13.03.1860 Karjalohja,Kuusia. Haudattu 18.03.1860 Karjalohja. Renki,torppari. Vihkimisen aikaan vuonna 1822 oli renkinä Karjalohjan Pellonkylässä. Vuonna 1824 Mailan torpparina ja lopulta vuodesta 1826 lähtien Pyölin Huilun talon torppari. Kuoli Kuusian kylässä ja mainitaan haudattujen luettelossa ruotuvaivaisena leskenä.
III Lapset
Henrik Johan Munk. Syntynyt 17.01.1823 Karjalohja,Pyöli.
Herman Munk. Syntynyt 28.09.1824 Karjalohja,Maila. Kastettu 29.09.1824 Karjalohja.
Gustaf Munk. Syntynyt 28.09.1824 Karjalohja,Maila. Kastettu 29.09.1824 Karjalohja.
Stina Lisa Munk. Syntynyt 27.09.1826 Karjalohja, Maila. Kastettu 28.09.1826 Karjalohja.
Carl Gustaf Munk. Syntynyt 23.09.1829 Karjalohja, Maila. Kastettu 27.09.1829 Karjalohja. Muutti Karjalohjalta Pietariin vuonna 1837.
Engla Johanna Munk. Syntynyt 08.02.1832 Karjalohja, Maila. Kastettu 09.02.1832 Karjalohja. Kuollut noin 1833 Karjalohja, Pyöli.
Taulu 4
II. Niilo Ek. Syntynyt 08.01.1797 Karjalohja,Pyöli. Kastettu 10.01.1797 Karjalohja. Kuollut rintakuume 16.02.1836 Nummi. Haudattu 22.03.1836 Nummi. Pitäjännahkuri. Pitäjännahkurina Nummella - asui ainakin Sierlan ja Oinolan kylissä. Isä Taulu 1. Margareta Christina Stålhane. Syntynyt 11.02.1794 Pusula,Seppälä. Margareta on merkitty Pusulan kastettujen luettelossa aviottomaksi lapseksi, mutta hän oli todennäköisesti vänrikki Johan Stålhanen tytär. Oli puolisonsa Niilo Ekin kanssa kaukaista sukua Sammatin Lohilammen Gabriel Niilonpoika Enqvistin kautta. ( i Johan Erik Stålhane. Syntynyt 30.08.1750 Tuusula,Vanhakylä. Kuollut 16.03.1817 Sammatti. Vänrikki. Ä Anna Christina Lönnrot. Syntynyt 15.09.1768 Sammatti,Lohilampi. Kuollut vanhuuden heikkous 04.03.1849 Nummi,Oinola. Äi Matti Lönnrot. Syntynyt 01.02.1740 Karjalohja,Lohjantaipale. Kuollut 26.10.1821 Sammatti,Kiikala. Pitäjänräätäli,torppari. ÄÄ Anna Lena Tolpo. Syntynyt 1747 Pohja,Antskog. Kuollut vanhuuden heikkous 24.06.1831 Sammatti,Kiikala.)
III Lapset
Josepha Wilhelmina Ek. Syntynyt 08.03.1833 Nummi,Oinola.
Agatha Sophia Ek. Syntynyt 20.01.1836 Nummi.

Kommentit

  1. Hyvää huomenta Juha!

    "Johan Petter Ek. Syntynyt 06.04.1782 Turku,Suom. srk. Kastettu 07.04.1782 Turku."

    Miksi turkulaiset ennen vanhaan syntyivät seurakunnassa?

    VastaaPoista
  2. Turussa oli suomalainen ja ruotsalainen seurakunta sekä myös Turun linnan oma seurakunta jne.

    Sukututkijoilla on tarve merkitä asiat seurakunnan tarkkuudella kaupungeissa, koska se helpottaa muiden tutkijoiden työtä jatkossa.

    VastaaPoista
  3. Ei voi mitään, jos sukututkijat eivät osaa sitä seurakuntaa merkitä muualle kuin ihmisen syntymäpaikaksi.

    "Kirvesmies Turun suomalaisessa seurakunnassa ainakin vuosina 1782-84." .......... oliko kirkonrakentaja vai mikä?

    VastaaPoista
  4. Mikä on pointtisi? Hän oli suomalaisen seurakunnan jäsen ja eri seurakunnilla oli eri rippikirjat.

    Ellei tätä tietoa anneta perustiedossa, on jonkun toisen tutkijan paljon vaikeampi päästä miehen "jäljille".

    VastaaPoista
  5. Onko sukututkimukset vain toisia tutkijoita varten?

    Minusta vaan oli niin kummallista, kun isoäitini syntymäpaikkana oli "tutkimuksessa" Turun ruots srk ja minulle oli kerrottu hänen syntyneen Turussa.

    Miten merkitään niiden syntymäpaikka, joiden syntymä löytyy kahden eri seurakunnan kirjoista?

    VastaaPoista
  6. Luonnollisesti paikkakunta on Turku. Seurakuntahan on eri asia kuin kaupunki/pitäjä. Olit sitten sukututkimuksen harrastaja tai et, niin mahdollisten jatkoselvittelyjen kannalta tuo seurakuntatieto on ainakin omasta mielestäni erittäin tärkeä asia.

    Turussa oli itseasiassa aikanaan suomalainen, ruotsalainen, vankilan ja linnan seurakunta eli yhteensä neljä eri paikkaa etsiä tietoja tiettyinä ajanjaksoina.

    Jos syntymä löytyy kahden eri seurakunnan kirjoista, niin pitäisi katsoa rippikirjoista, missä ao. henkilön perhe oikeasti asui lapsen syntymän aikaan.

    VastaaPoista
  7. Olen vanha ja tyhmä.

    Jos on syntynyt Turun ruots. srk:ssa, niin silloin ei voida katsoa, missä perhe on oikeasti asunut lapsen syntymän aikaan.

    Jos syntymämerkintä löytyy kahden eri seurakunnan kirjasta, niin sitten katsotaan oikea syntymäpaikka, joka ei olekaan srk.

    VastaaPoista
  8. Totta kai pystyt katsomaan sen. Etsit vain perheen rippikirjoista.
    Et nyt ihan tainnut ymmärtää, kun totesin seurakunnan ja kaupungin olevan kaksi eria asiaa.

    Jokainen lapsi kastetaan jossakin seurakunnassa. Jokainen perhe löytyy jonkun seurakunnan rippikirjoista tiettynä ajankohtana. Luonnollisesti on mahdollista, että varsinkin paljon liikkuvat ihmiset voivat löytyä yhtenä vuonna yhdestä ja toisena toisesta seurakunnasta.

    Tässä sekoitetaan nyt kaksi eri asiaa; henkilöt ovat (kuten edellä jo totesin) syntyneet Turun kaupungissa, mutta kaupungin sisällä heidät on merkitty jonkun em. seurakunnan jäseniksi.

    On totta, että tiettyjä ihmisiä löytyy sekä suom. että ruots. seurakunnan kastetuista ja rippikirjoista. Joskus voi olla vaikeaa todeta, kumpaan ao. henkilö oikeasti kuului.

    VastaaPoista
  9. Tuo merkintätapa voitaisiin ottaa uusiokäyttöön, niiden osalta, jotka vielä lapsiaan kastattavat.

    Syntymäpaikka esim. Turku, Mikaelinseurakunta


    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Suositut tekstit