Lähdetietojen virheitä ihmetellessä

Turun rippikirjoista tekee aina välillä kivoja löytöjä. Tällä kertaa satunnaisen selaamisen seurauksena huomasin vuonna 1858 Turkuun muuttaneen suomusjärveläisen piian, Maria Kristina Fredriksdotterin. Hänet on merkitty ensimmäisen korttelin talossa numero kaksi. Tuossa kiinteistössä asui ainakin Ruotsin Visbystä kotoisin ollut kauppias Johan Sundvall. Ehkäpä Maria Kristina oli hänen palveluksessaan.


Maria Kristina on hauska esimerkki siitä, miten toisinaan pienet virheet tai eroavaisuudet sekoittavat sinänsä helpolta tuntuvaa sukujuurien selvitystä. Koska Turun rippikirjasta löytyy selkeä päivämäärä 9.3.1830 Maria Kristinan syntymälle paikkakunnan lisäksi, luulisi olevan helppoa hakea HisKin perusteella näillä tiedoilla. Onhan kaiken lisäksi patronyymikin mainittu.

Mutta kuinkas ollakaan, HisKi ei tunnista yhtään vuonna 1830 syntynyttä Maria Kristinaa - ei Suomusjärveltä eikä muualtakaan. Luonnollisesti kannattaa silloin epäillä vaikka päivämäärän virheellisyyttä, mutta helpompi on toki etsiä Suomusjärveltä kaikki ao. vuoden syntyneet. Niinpä saman tien selviää, että 9.3.1830 "Hintsalan Haralilla" syntyi renki Fredrik Simonssonille ja Ester Mosesdotterille tytär Maja Stina.

HisKi nimivariaatiot eivät vain osanneet yhdistää tätä nimiparia Maria Kristiinaksi, vaikka kyseessä on käytännössä samat nimet. Seuraava hankaluus tulee em. talonnimestä Harali. Suomusjärven Haralin talo on nimittäin Ahtialan kylässä eikä Hintsalassa. Mutta etsimällä HisKistä kaikki Fredrikin ja Esterin lapset löytää tarkempaa tietoa. Ehkä pappi on tehnyt pienen kirjoitus/muistivirheen, mutta 1830-luvun alkupuolella renki ja myöhempi torppari Fredrik Simonsson asui Hintsalan Sipulin talon mailla. Lopulta hän olisi Mansikkaniemen torpparina ao. talossa.

Digiarkiston kuvaamista rippikirjoista on nopea tarkistaa Fredrikin ja Esterin syntymätiedot. Fredrikin syntyi rippikirjan mukaan Perniössä 25.3.1806. HisKistä ei Perniöstä löydy tuolta ajalta ketään sopivaa henkilöä ja ajatus rippikirjojen sekä muuttaneiden luetteloiden seuraamisesta ajassa taaksepäin tuntui työläältä. Onneksi kokemus auttaa, sillä Perniöön kuului myös Yliskylän kappeli. Yliskylässä pidettiin omia kirjoja mm. kastettujen kohdalta juuri em. vuodesta alkaen. Niinpä Digiarkiston suosiollisella avulla Fredrikin vanhemmiksi paljastuvat Kuhmisten kylän Alhaisten isäntä Simon Eriksson ja vaimonsa Lena Johansdotter (s. 1761 ja 1767).

Entäs sitten aavistuksen verran eksoottisemmasti nimetty Ester Mosesdotter?  Hänen syntymäaikansa Suomusjärven kirjoissa on 24.10.1801. Tämäkin tieto on hieman epätarkka, koska askel askeleelta Esterin elämää taaksepäin mentäessä voidaan todeta hänen syntyneen 29.10.1801 Salon Hämmäisissä torppari Moses Gideonssonin ja Justina Michelsdotterin kolmantena lapsensa. Mosekselle ja Justinalle oli ehtinyt syntyä aiemmin kaksi tytärtä, joille molemmille oli annettu nimi Ester. Ikävä kyllä molemmat pienokaiset kuolivat vauvaiässä.

Salon rippikirjojen mukaan Hämmäisten torppari Moses Gideonsson oli syntynyt 8.4.1769, mutta paikkakuntaa ei mainita. Erittäin harvinaisesta nimiyhdistelmä huolimatta HisKin avulla ei Moseksen sukuperä selviä. Äiti Justinan syntymäpäivä oli sitten 14.5.1769. Hänen vanhemmikseen voidaan kirjata pitäjännahkuri Michel Borenius ja vaimonsa Brita Michelsdotter Salon Kaukolasta - joka kylläkin on Muurlan kyliä.

Mutta takaisin Mosekseen, sillä nimi Gideonsson aiheuttaa ahaa-elämyksen pitkäaikaisen sukututkijan jäljellä olevissa aivosoluissa. Tuollainen sukunimi on tullut kerran kirjattua jonkun aivan toisen asian yhteydessä. HisKin avullahan voi hakea usealla eri tavalla tietoja ja koko maassa ainoa 8.4.1769 syntynyt Moses oli Suomusjärven Kitulan kylässä asuneen sotilas Henrik Gideonin ja Anna Jacobsdotterin poika.

Näin ratkeaa pienimuotoinen arvoitus - tällä kertaa ei patronyymistä tullutkaan sukunimeä, vaan sotilasnimestä patronyymi. Ainakin itselleni tämä oli ensimmäinen tapaus laatuaan.

Anna Jacobsdotter oli kotoisin Salon Pyölin kylän Männyn talosta, kun taas Henrik Gideonin isä oli luultavimmin toinen sotilas, Henrik Gideon vanhempi. Rippikirjoissa Esterin isän syntymäaikana on 4.1.1735, mutta tuolla päivämäärällä syntynyt sotilas Henrik Ugglan poika kuoli Suomusjärven haudattujen luettelon mukaan vuonna 1740. Näin ollen 15.8.1735 Henik Gideon vanhemmalle ja hänen vaimolleen Annalle syntynyt poika on lähes varmasti tämä nuorempi sotilas Gideon. Isä ja poika kuolivat vain vuoden välein - vanhempi heistä joulun jälkeen 1773 ja nuorempi lokakuussa 1774.

Kommentit

  1. Hei Juha!
    Alhaalta lukien kolmannessa kappaleessa on asia jonka voin vahvistaa. Aivosolut saattavat tosiaankin vähentyä näissä askareissa. Koska kuitenkin olet vielä hyvin nuori, et lainkaan ole todellisessa vaaravyöhykkeessä. Toista se on minulla, kun ikävuosissa käyn jo kahdeksattakymmentä.
    Terveisin Ville Roos

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Suositut tekstit