analytics

Furst Mencshikoffin kapteeni

Pöytyän Viilalan Urpon säterissä ja Lahdon kylän Veräjänkorvalla asui 1877-1888 mielenkiintoinen herrasmies, Tyko Fridolf Schoultz. Hän oli syntynyt Sipoossa 1829 ja mennyt naimisiin kokkolalaisen Gustava Georgina  Öllerin kanssa. Puolison isä Göran Öller oli kotoisin Ruotsista, mutta äiti Kristina oli Kokkolan tyttöjä. Pöytyältä tämä pari muutti Turkuun, mistä he olivat tulleetkin. Rippikirja kertoo Tyko Fridoltin olleen kauppalaivan kapteenin. Hän oli suorittanut kapteenintutkinnon 1853.

Tätä hän todellakin oli aikoinaan ollut, sillä esimerkiksi kesällä 1860 Schoultz kipparoi höyrylaiva Furst Menschikoffia. Tämä alus oli ensimmäinen kokonaan Suomessa rakennettu suurikokoinen höyrylaiva. Sen rungon teki Åbo Gamla Skeppsvarv ja koneiston Ericsson & Cowie. Nämä molemmat laitokset sijaitsivat Turussa. Laivassa oli 28 makuupaikkaa. Neitsytmatkan laiva teki Turusta Tukholmaan heinäkuussa 1850 ja seuraavan vielä samassa kuussa Turusta Kronstadtiin. Sen jälkeen alus liikennöi mm. reiteillä Tukholma-Turku-Helsinki-Tallinna-Kronstadt ja Helsinki-Pietari-Tallinna.  Tyko Schoultzin ollessa kapteenina vuonna 1860 ajoi laiva kesällä reittiä Tukholma-Turku-Helsinki, tietysti molempiin suuntiin. Laivassa kuljetettiin myös kauppatavaraa. Oolannin sodan aikana Furst Menschikoff piilotettiin saaristoon vihollisten varalta.

Vuonna 1861 laiva muutettiin purjealukseksi sen tultua myydyksi Saksaan. Viimeisen kerran Furst Menschikoff kävi Turussa 1867. Saman vuoden marraskuussa laivan taru loppui sen tuhouduttua myrskyssä Itämeren rannikolla, Preussin edustalla.

Kapteeni Schoultzin johdolla kesää 1860 vietettiin laivalla säännöllisessä aikataulussa. Tiistaina laiva lähti Tukholmasta kohti Turkua. Keskiviikkona matka jatkui Turusta Helsinkiin ja torstaina sieltä takaisin Turkuun. Perjantaina matkattiin taas kohti Tukholmaa.

Seuraavalla vuosikymmenellä, tarkemmin sanottuna 1873 kapteeni Schoultzin komennossa oli höyrylaiva Grefve Berg. Tämän aluksen oli tehnyt Andrew Leslie & Co Newcastlessa, Englannissa. Omistajana oli Österbottniska Ångfartygs Aktiebolaget, joka nimestään huolimatta sijaitsi Turussa. Laiva ajoi Turusta Tukholmaan tiistaisin 30.6, 14.7 ja 28.7 em. vuonna. Tämänkin aluksen loppu oli traaginen, se upposi ajettuaan karille Kustavissa syksyllä 1880. Tuolloin lastina oli ollut mm. rautaa, jota sitten sukeltajien voimin poimittiin talteen 30 vuotta myöhemmin.

Tyko Schoulzt ja hänen vaimonsa Gustava Georgina Öller lepäävät Turun uudella hautausmaalla. Tyko kuoli joulukuussa 1907 Forssassa. Vuodesta 1873 lähtien herra Schoultz oli toiminut liikemiehenä Turun kaupungissa.  Mainittakoon vielä, että Tykon veljen, Carl August Schoultzin vaimo Jenny Lovisa Öller oli Gustava Georginan sisko. Näin siis kaksi veljestä oli mennyt naimisiin kahden siskoksen kanssa.  Myös Schoultz –suku oli tullut maahamme Ruotsista, sillä Tykon isoisä Carl Adam oli syntynyt Tukholmassa vuona 1742. Näin siis Pöytyällä piipahti hetken aikaa maahanmuuttajien jälkeläisiä!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Blogitekstisuositus

Habsburgit ja sisäsiittoisuus