Lukkarin jäljillä

Suku Forum on siitä mukava paikka, että säännöllisesti sieltä putkahtelee lisätietoja omiin tutkimuksiini liittyen. Tällä kertaa nimimerkki Henrik kyseli salolaisen lukkari Mats Wideenin sukuperää.

Nimi vaikuttu tutulta ja niinpäs vain kävi, että joskus 10-15 sitten olin huomannut hänen mennen naimisiin esisukulaiseni kanssa. Tämä morsian oli Uskelan Hangalasta kotoisin ollut Kaisa Heikintytär, joka oli syntynyt lokakuun 25. päivä 1754. Vihille Mats ja Kaisa menivät kesäkuun 13. päivänä 1775. Lapsia perheelle kertyi seitsemän pesueen asuessa Salon Klämtnäsin eli nykyisen Lukkarinmäen tienoilla.

Matsin sukuperä oli itseltäni jäänyt selvittämättä ja kun Henrik sitä nyt kyseli, oli aika katsoa asiaa tarkemmin. Rippikirjassa 1810-luvulla syntymäajaksi on merkitty 8.8.1745. Kokemukseni mukaan päivämäärän tarkkuudella ilmoitettu aika tarkoittaa henkilön syntyneen joko samassa pitäjässä tai enintään naapuriseurakunnassa.
Salo > rippikirja, 1753-1765 > 192: Ragnenböhle
väärän Matsin tiedot - lue tarinani loppuun saakka!

HisKistä löytyvät Salon kastettujen luettelot alkavat vasta vuodesta 1752, joten niistä ei ole hyötyä. Toisaalta Mats -nimistä lasta ei sopivalla päivämäärällä löydy Uskelan kastetuista, jotka ovat kattavasti HisKissä.

Niinpä tarkistin mahdollisia Mats-kokelaita www.familysearch.org -sivuston kautta. Jos haluaa saada näkyviin pelkästään tietyn seurakunnan kastetut, täytyy tietää ns. batch number. Salon tapauksessa se on C453851. Löysinkin helposti mielenkiintoisen kokelaan, Erik Thomassonin ja Anna Simonsdotterin pojan, jolle ao. sivusto antaa syntymäajaksi 9.8.1745.

Koska familysearch ei kerro syntymätietoja kylän tarkkuudella, turvauduin HisKiin ja kartoitin mahdollista avioliittoa Erik Thomassonin ja Anna Simonsdotterin välillä. Sellaista ei löytynyt edes koko Varsinais-Suomen alueelta, mutta sen sijaan löysin sekä Erik Thomassonin että Anna Simonsdotterin, jotka olivat kuolleet Ragnenbölen kylässä.

Joten tarkistin Digiarkistosta ao. kylän kohdalta, löytyisikö sieltä sopivaa perhettä. Sieltähän löytyi samantien oikea porukka ja kaiken lisäksi perheen Mats -pojan kohdalle oli merkitty sana "scholaris". Hän oli siis käynyt oikein kouluakin, vaikka ei ylioppilaaksi koskaan tullutkaan - ei ainakaan, jos Ylioppilasmatrikkelia on uskominen. Rippikirjoissa Matsin syntymäaika esiintyy aika-ajoin vääristyneessä muodossa, mutta edellä mainituilla tiedoilla väittäisin lukkari Mas Wideenin olleen Ragnenbölen Erikin ja Annan pojan.

Matsin vanhempien avioliiton solmiminenkin saa selityksen; he menivät vihille 28.10.1728, mutta pappi on vahingossa kirjannut morsiamen etunimeksi Marian. Täten tätä vihkipäivää ei luonnollisestikaan löytynyt myöskään HisKistä.


Kaikki on siis hyvin vai?


No eipäs olekaan. Tarkkasilmäinen sukututkija oli huomannut keskustelun Suku Forumilla ja palautti allekirjoittaneen maanpinnalle nopeasti. Edellä esitetty Mats todellakin syntyi 9.8.1745 edellä esitetyille vanhemmille - siinä ei ole mitään virhettä. Mutta hän ei olekaan Mats Wideen, vaan käyttää myöhemmin sukunimeä Ragnell.

Mats Wideen ei ollut alkuunkaan kotoisin Salo-Uskelasta. Kesäkuussa 1773 pidettiin Uskelassa lukkarinvaali ja tässä yhteydessä Matsin kotipitäjäksi mainitaan Masku. Vuosien 1770-1775 Maskun rippikirjat kertovat hänen asuneen Pappilassa. Tässä yhteydessä patronyyminä on Andersson ja sukunimi Wideen tulee käyttöön jatkossa. Mats muuttaa sieltä sitten Kurittulan kautta Uskelaan.

Sukuperä jää vieläkin avoimeksi.


Tämä tarina on hyvä esimerkki siitä, ettei koskaan pitäisi olla liian varma omista johtopäätöksistään. Nyt en tuolle Ragnenbölen Matsille etsinyt kuin tätä yhtä tulevaisuutta enkä huomioinut sinänsä mielekkäämpää suku(lisä)nimeä Ragnell. Ihminen erehtyy ja sukututkija näköjään useinkin. Kiitos nimimerkille Minna K!

Kommentit

Suositut tekstit