analytics

Kestikievareita ja hollikyytejä

Hollikyytijärjestelmä

Hollikyyti oli osa kyytilaitosta, joka oli lakisääteinen järjestelmä matkustajien kuljettamiseksi. Se oli erityisen tärkeä virkamiehille, joiden tuli matkustaa pitkiä matkoja.

Toimintaperiaate:

  • Merkittävien teiden varsille perustettiin kestikievareita, jotka tarjosivat hevosia, kuskeja ja majoitustiloja matkustajille.
  • Kyytivuoro kiersi kylän talosta toiseen.
  • Kyläläiset olivat velvoitettuja tarjoamaan kyytejä, mutta tästä velvollisuudesta saattoi vapautua maksamalla kyytirahaa.
  • Kyytien järjestelystä vastasi nimismies.

Muutoksia 1800-luvulla:

  • Vähän liikennöidyillä teillä otettiin käyttöön reservipaikkoja, joista matkustaja sai hevosen kohtuullisen odotusajan puitteissa.
  • Kyytivelvollisuuden järjestämisestä vastasi kunta, joka saattoi myydä sen huutokaupalla.

Kyytilaitoksen hiipuminen:

  • Rautateiden ja autoliikenteen yleistyminen vähensi kyytilaitoksen tarvetta.
  • 1940-luvulla kyytilaitos lakkautettiin.

Asiakirjat:

  • Kyytijärjestelmään liittyviä asioita käsiteltiin pitäjän- ja kuntakokouksissa.
  • Asiakirjoja käsiteltiin ja täydennettiin nimismiehen ja kruununvoudin toimesta.
  • Osa asiakirjoista päätyi lääninhallitukseen.
  • Kestikievareissa tuli pitää esillä kyytilaitosta koskeva asetus ja hinnasto.
  • Matkustajien tuli tietää kyydin hinta, joka määräytyi asetuksen mukaan.

Lyhyesti: Hollikyyti oli historiallinen järjestelmä, joka mahdollisti matkustamisen Suomessa ennen nykyaikaisten kulkuvälineiden aikaa. Se perustui kestikievareihin ja kyläläisten kyytivelvollisuuteen.


Kuva - Lapuan seurakunnan arkisto - IICa:7 Kirkonkokousten pöytäkirjat, 1866-1870,1874; 1858-1870 1858-1874, jakso 23

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Blogitekstisuositus

Habsburgit ja sisäsiittoisuus