analytics

Erään automerkin historiaa Suomessa

Malli A 1903-1904
Fordin yli satavuotinen matka suomalaisen autoilun ja yhteiskunnan muovaajana on värikäs tarina rohkeudesta, yrittäjyydestä ja kansakunnan pyörien päälle nostamisesta. 

Tarinan alkusysäys koettiin vuonna 1904, aikana, jolloin hevoset hallitsivat vielä vankasti Suomen teitä. Helsingin Stockmannin tavaratalo myi tuolloin maan ensimmäisen Fordin. Ostaja oli edistyksellinen apupappi Walter Lampén, joka hankki alleen uudenlaisen "konehevosen" 5 000 markalla. Kauppaan kuului myös autonkuljettaja, sillä ajotaito oli tuolloin harvinaista herkkua. Tämä yksittäinen automobiili oli enne tulevasta, symboli uudesta ajasta, joka kolkutteli jo oven takana.

Varsinainen Fordin valloitus alkoi kuitenkin muutamaa vuotta myöhemmin. Vuonna 1911 kokkolalaiset Nybergin veljekset perustivat Suomen ensimmäisen Ford-liikkeen, ja seuraavana keväänä maahan saapui kolme ikonista T-Fordia. Tämä yksinkertainen, kestävä ja ennen kaikkea edullinen auto oli juuri sitä, mitä suomalaiset tarvitsivat. T-Ford, lempinimeltään "Pelti-Liisa", ei ollut ainoastaan auto; se oli lupaus vapaudesta ja mahdollisuudesta liikkua aivan uudella tavalla. Se oli työkalu, joka kesti kuoppaiset tiet ja palveli niin maanviljelijöitä, kauppiaita kuin lääkäreitäkin.

Oma yhtiö ja kansakunnan kumppanuus

Fordin kysyntä kasvoi Suomessa niin suureksi, että vuonna 1926 perustettiin oma tytäryhtiö, Ford Motor Company of Finland O/Y. Tämä oli merkittävä askel, sillä Ford oli ensimmäinen autonvalmistaja, joka perusti oman yhtiönsä Suomeen. Perustajina olivat itse Henry Ford ja hänen poikansa Edsel. Yhtiö sitoutui nopeasti suomalaiseen yhteiskuntaan, ja jo vuonna 1929 osakkeita tarjottiin suomalaisille sijoittajille. Vuonna 1938 Oy Ford Ab listautui Helsingin pörssiin ensimmäisenä automaahantuojana, mikä sinetöi sen aseman suomalaisena toimijana.

Sotavuodet olivat koettelemus koko kansakunnalle, ja myös Ford kantoi kortensa kekoon. Helsingin Hernesaareen perustetussa kokoonpanotehtaassa koottiin ja kunnostettiin kuorma-autoja puolustusvoimien käyttöön. Erityisesti Ford V8 -kuorma-autosta, lempinimeltään "Hävittäjä", tuli elintärkeä osa Suomen huoltoa ja puolustusta. Sodan jälkeen, jälleenrakennuksen aikana, Fordin kuorma-autot ja traktorit olivat avainasemassa maan pyöriessä jälleen eteenpäin.

Samaan aikaan Fordson-traktorit mullistivat Suomen maataloutta. Ne korvasivat hevosia pelloilla, tehostivat työtä ja toivat kaivattua apua ruoantuotantoon. Fordsonista tuli niin yleinen näky suomalaisilla pelloilla, että siitä muodostui lähes maatalouden koneellistumisen symboli.

Kuplavolkkarin haastajasta koko kansan autoksi

Sotien jälkeen Suomi alkoi vaurastua, ja henkilöautojen kysyntä kasvoi. Autotuonnin vapautuminen 1960-luvulla avasi portit uusille malleille, ja Ford oli valmiina vastaamaan huutoon. Englannissa valmistetut Ford Angliat ja Cortinat nousivat valtavaan suosioon. Erityisesti takaviistoisesta takaikkunastaan tunnettu Anglia oli monen suomalaisen perheen ensimmäinen "oikea" auto. Cortinasta taas tuli luotettava ja tilava perheauto, joka näkyi katukuvassa vuosikymmeniä.

Saksassa valmistetut Ford Taunukset vahvistivat merkin asemaa entisestään 1970-luvulla. Taunus oli moderni, tyylikäs ja tarjosi hyvät ajo-ominaisuudet, mikä teki siitä yhden aikakautensa myydyimmistä autoista Suomessa. Se oli auto, joka sopi niin arkeen kuin juhlaankin.

1980- ja 1990-luvuilla Fordin menestystarina jatkui. Ford Escort ja Sierra olivat suosittuja perheautoja, ja erityisesti Escortin urheilulliset versiot, kuten RS Cosworth, sytyttivät rallikansan sydämet. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Blogitekstisuositus

Kidnapattu kreivi – 1700-luvun uskomaton perintöriita