Syksyllä 1709 syntyi Pöytyän Ellisten Mäkiritarin talossa
poikalapsi, jolle vanhemmat Tuomas Erkinpoika ja Riitta Heikintytär antoivat
nimen Mikko. Aikuistuttuaan hänestä tuli
suorastaan maankuulu tavattomien voimiensa takia. Kansan suussa säilyi useita
tarinoita hänen elämästään. Erään kerran suurempi hämäläisäijien joukko oli
matkallaan Turkuun poikennut Ellisiin. Mukanaan heillä oli parrukuorma.
Miehet menivät Kyläritarin taloon syömään sanoen ”Täälä
kylässä kehutaan olevan vahvan miähen, muttei he usko, että se voittaa heitä,
sillä heirän joukossaan on vahvoja miähiä. Menkää hakemaan se Vahva-Mikko.”
Mikko olikin istunut tuvan penkillä hämäläisten häntä tuntematta. Mies meni
vaivihkaa ulos ja nosteli kaikki jälkireet parruineen katon räystäille. Sen
jälkeen Mikko tuli takaisin istuen rauhallisesti penkilleen. Eräs hämäläisistä
meni ulos ja huomasi tapahtuneen. ”Nyt on Iso-Mikko ollut liikenteessä” hän
totesi. Joku talonväestä sitten sanoi, että tässähän se Mikko istuu teidän
keskellä. Halut Miko haastamiseen olivat menneet ja joukkio alistui pyytämään
miehen apua saadakseen reet alas. Kun tämä oli tehty, istuivat miehet sovussa
juomaan miestä väkevämpää. Retkille lähtiessään
ei Mikko halunnut kantaa evästä mukanaan, vaan söi sen etukäteen. Sellaiseksi
kelpasi mm. palvattu lammas, jonka miehemme hotkaisi luineen päivineen.
Erään kerran Liedon Mäkkylässä olivat pöytyäläiset joutuneet
tappeluun muiden matkaa tekevien kanssa. Kun Mikon nähtiin tulevan paikalle,
huusivat pöytyäläiset tätä auttamaan sanoen olevan häviöllä. Mikko sanoi
”varrokkaas, panen kintaani korjuun, ettei lapset karota”. Tämän sanottuaan hän
nosti erään aitan nurkan ylös laittaen lapaset sen alle. Kun riitaa tehneet
näkivät tämän, lähtivät he vauhdilla pakoon. Suurimpia urotekoja Mikolta oli
kuitenkin Pöytyän kirkon rakentamisessa tapahtuneen virheen korjaaminen. Ison
oven puolella ollut poikkiparru oli asennettu väärin päin ja sen kääntäminen
olisi vaatinut runsaasti työvoimaa sekä aikaa. Niinpä Mikko hoiti homman
kokonaan itse. Rakennusmestari antoi siitä päivän palkan Mikolle.
Kansantarut ovat nimenomaan taruja, mutta tässä tapauksessa
Ellisten Ritarin talossa todellakin syntyi Mikko-niminen poika. Oliko hän
sitten tuo ”Iso-Mikko”, onkin eri asia. Tarun mukaan hän olisi elänyt
1700-luvun loppupuolella ja Pöytyän Himaisten kylässä asunut ”roteva ja
voimakas” vaimoihminen olisi ollut hänen jälkeläisensä. Tuota naisen ulkomuodon
luonnehdintaa on pidetty yhtenä perusteena sille, että Iso-Mikko oli todellinen
hahmo Pöytyällä. Ellisten kylän vuonna
1709 syntynyt Mikko kuoli marraskuussa 1779. Jostain syystä hänen kuolemaansa
ei löydy haudattujen luettelosta. Hänellä ei myöskään näyttäisi olleen lapsia,
joten tässäpä selvitettävää innokkaalle tutkijalle. Kuka ”Iso-Mikko” oli vai
oliko hän vain pitkien talvi-iltojen ratoksi luotu hahmo. Pöytyän kirkkokin
valmistui vasta 1793, joten Mikon osallisuus poikkiparrun asentamiseen on myös
kyseenalainen.
Todella eläneitä voimamiehiä olivat Pöytyän kirkkoherran,
Kaarle Heleniuksen pojat Niku ja Konra eli Nils ja Conrad. Kerran erään miehen
hevosen perässä olleet kuormakärryt painuivat lasteineen ojaan Pöytyän kirkon
tienoilla. Niku Helenius sattui olemaan viereisellä pellolla. Kärrykuski asteli
pyytämään häneltä mehiä avuksi. Niku totesi, että eiköhän kärryt saa muutenkin
ylös. Niinpä mies kannatteli kärryä aisoista ja Helenius nosti kärryt
kuormineen takaisin maantielle. Mies ei uskaltanut edes kiittää Nikua, sillä piti
tätä paholaisena. Toinen kertomus Nikun voimista on kertomus ruissäkkien
kantamisesta. Hän asteli makasiinin parvelle pitäen säkkejä molemmissa
käsissään, kädet suorina. Kun häneltä tivattiin syytä tähän hyvin raskaaseen
kantotapaan, oli Helenius todennut, että näin ei takki tahriutuisi jauhopölyyn.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti