Kansallisarkiston Digitaaliarkisto Auran seurakunnan arkisto |
Vuonna 1690 Prunkkalan kappeliseurakunnassa kirkkoraati
kokoontui erittäin tärkeään tehtävään.
Yhdessä professori ja Liedon kirkkoherra
Pietari Laurbeckiuksen ja kappalainen Henrik Brunkanderin kanssa raadin miehet
laativat penkkijaon Prunkkalan kirkkoon. Tuohon aikaan ei sanankuulijan sopinut
istua mihin tahansa penkille kirkossa, vaan jokaisella talolla oli tarkkaan
säädetty paikkansa. Lisäksi penkit oli jaettu miesten- ja naistenpuoleen.
Prunkkalassa 1690 miestenpuolen ensimmäiselle riville
pääsivät istumaan pitäjän aateliset, upseerit ja vieraat. Toista riviä
kansoittivat ne kauppiaat, jotka omistivat pitäjässä taloja. Kolmantena sanaa
joutuivat kuulemaan nimismies ja Karviaisten kyän Simo Yrjönpoika.
Miestenpuolen neljännellä rivillä olivat Karviaisten Abram ja Järsän Jaakko.
Naistenpuolella jako oli hieman samantapainen, sillä
eturivissä olivat vieraat, aatelisnaiset ja kappalaisen emäntä. Toisella
rivillä kauppiaiden puolisot ja kolmannelle nimismiehen sekä Karviaisten Simo
Yrjönpojan puoliso. Neljänteen penkkiriviin jäivät sitten Karviaisten Abramin
ja Järsän emännät.
Vuonna 1690 laadittu penkkijärjestys oli voimassa
harvinaisen pitkään, sillä pääkohdiltaan sitä noudatettiin vuoteen 1804 saakka.
Syksyllä 1736 tehdyn kirkon korjauksen yhteydessä oli tosin tehty pieniä
muutoksia. Kokonaan uusi penkkijärjestys tuli ajankohtaiseksi kuuden kirkon
myötä, joka valmistui em. vuotena legendaarisen Mikael Piimäsen johdolla.
Kirkkoihin liittyivät entisaikaan kiinteästi kynttilät,
sillä muuta valaistusta ei talvipäivinä juuri ollut. Seurakuntalaisten
velvollisuuksiin Prunkkalassa kuuluivat joulukirkkojen kynttilät. Nämä
valontuojat valettiin maalaistaloissa itse ja Prunkkalan kappelissa
1700-luvulla joulukynttilöiden hankkiminen oli tarkasti suunniteltu prosessi. Muualta
maasta ei tätä perinnettä ole juuri dokumentoitu, jos sellaista on ollutkaan
käytössä. Karinaisissa on kuitenkin aikanaan valettu kirkkokynttilät
tavallisuudesta poikkeavilla muoteilla muita kynttilöitä suuremmiksi.
Edellä mainittu kirkkoraati, luonnollisesti uusin jäsenin,
päätti 1741, että koko manttaalin talosta oli tuotava kaksi kynttilää. Ellei
näitä pystynyt tuomaan, joutui maksamaan kahdeksan kupariäyriä kirkonkassaan.
Tällä rahalla lukkari sitten osti kynttilät jostain. Määräaika kynttilöiden
tuonnille oli Tuomaanpäivä. Talot ja kirkon kynttiläkruunut oli nekin jaettu
taitavasti. Karviaisten väki toi kahdeksan kynttilää messinkikruunuun. Käetyn
kaksi talollista puolestaan alttarille kolme, Prunkkalan Isotalot saarnastuolin
laidalle kaksi ja Järykselä ja Satopää
yhteensä viisi kynttilää papinpenkkiin. Edelleen Laukkaniityn, Leppäkosken,
Leikola, Simolan, Järvenojan ja Seppälän talollisten 11 kynttilää sijoitettiin
kirkkolaivan alipäässä olleeseen puiseen kruunuun. Samaan tyyliin käytiin läpi
kaikki kappeliseurakunnan talot, jokaisella oli oma vastuualueensa
valaistuksessa. Kaiken kaikkiaan kirkkoon tarvittiin tuohon aikaan 46 suurta
kynttilää.
Prunkkalan kappelin vuoden 1690 penkkijaon löytää kirkon
tilikirjasta, kun taas kynttilöiden justeerauksen kirkkoraadin kokouksen
pöytäkirjasta tammikuulta 1741.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti