Marttilassa asui 1600-luvun puolivälin tienoilla herra
Bertil Judius, joka mainitaan ylioppilaansa Turun akatemian konsistorin
pöytäkirjassa marraskuussa 1643. Hänen isänsä Simon Judius oli ollut myös
Marttilan kappalainen, mutta kuollut jo 1625. Poika Bertil ehti elämänsä aikana
olla kaksi kertaa naimisissa. Noin vuodesta 1647 lähtien hänen puolisonaan
mainitaan Kristina Staffansdotter ja tämän kuoltua 1652 Anna (Annika)
Jakobsdotter Möther, jonka isä oli työskennellyt niin ikään kappalaisena, mutta
Turun suomalaisessa seurakunnassa. Bertil Judiuksen velipoika Johan pääsi
ylioppilaaksi Uppsalassa 1635 antautuen tämän jälkeen lainlukijaksi. Hän
palveli Piikkiön tuomiokunnan lainlukijana 1641–45, Ala-Satakunnan 1646–68,
Ylä-Satakunnan 1658, Vehmaan 1663, 1665, Porin kreivikunnan 1651–68, Loimaan
vapaaherrakunnan (1660) sekä Närpiön vapaaherrakunnan 1664–68. Kokemäeltä hän
hankki omistukseensa Villiön kylän Simulan talon. Simon Judiuksen kolmas poika,
Zachris, oli hänkin ylioppilas. Ensimmäinen papillinen virka hänellä oli Kosken
Tl kappalaisen toimi. Pari vuosikymmentä myöhemmin hänestä leivottiin Marttilan
kirkkoherra. Näiden kolmen veljeksen ympärille kietoutui monipolvinen kudos
kappalaisia, kirkkoherroja ja saarnaajia.
Eräs muisto näistä ajoista löytyy Muinaismuistoyhdistyksen
taidehistoriallisen tutkijakunnan matkaraportista kesältä 1885. Tuolloin tämä
joukkio katsasti Euran, Kosken ja Karinaisten kappelikirkkojen lisäksi
Marttilan emäkirkon sisustuksen ja irtaimiston. Kappeliseurakunnista tutkijat
eivät juuri löytäneet mainitsemisen arvoista, sillä kaikki kolme kirkkoa puista
kirkkoa oli rakennettu vasta melko hiljakkoin historiallisesta perspektiivistä.
Euralta eli Tarvasjoelta herrat suvaitsivat merkitä muistiin seurakunnan
pienemmän kirkonkellon tiedot, sillä se oli valettu Turussa vuonna 1706.
Karinaisista löytyi kenties koko maan pienin alttaritaulu, pahville 1841 maalattu
Kristus molemmilla puolillaan pyövelit. Karinaisten kirkon messupuku taasen oli
valmistettu valkoisesta palttinasta. Koristeet oli tehty leveällä
korko-ompeluksessa punaisesta pellavalangasta. Kosken kappelista tutkijakunta
totesi, ettei sieltä löytynyt ainoatakaan esinettä, jolla olisi suurempaa
taidehistoriallista arvoa.
Marttilan emäkirkosta sen sijaan löytyi runsain mitoin
tutkittavaa. Yksi mielenkiintoisimmasta löydöistä oli vanha, paksu kangasverho.
Sen oletettiin olleen muinoin jonkun ylimyksen asunnossa seinävaatteena. Sieltä
se olisi sitten tullut lahjoituksena kirkolle. Kankaalle oli ”kömpelösti”
kudottu leijonien ja kotkien kuvia.
Henkilöhistoriallisesti mielenkiintoisimpana voisi pitää
tutkijakunnan kirkonarkistosta löytämiä, painettuja hautakirjoituksia. Niistä
toinen oli painettu Turussa 1652. Tekijänä oli tuolloin Turun akatemian
runousopin professori Ericus Johannis Justander. Tämä Mynämäen kirkkoherrana ja
lääninrovastina kuollut mies oli taitava kynänkäyttäjä. Vuoden 1652
muistokirjoitus oli omistettu em. Kristina Staffansdotterille, edellä mainitun
Bertil Judiuksen ensimmäiselle vaimolle. Sen ensimmäinen kappale olkoon
esimerkkinä tuon ajan sanataiteesta – suomennos onkin eri asia!
Salomon suurest surkiudest
Salomon suurest surkiudest
Ihmisten isost ilkiydest
Coco kirjan kirjoitti canss
Mailman mala muodollans
Catz cuing cuwattomast cohta
Hänen hauree hahmonsa hohta
Bettä pian bijcat bildit
Waimon wagat wiret wilpit
Jättä jälkin itkemähän
Monaist Miehins Murhettiman
Miehen mös murhella muista
Siust Sydämmen syriän kuista
Lyckä lapset lawoin uscon
Nuorna nijldä neuwon noucka
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti