Kuvassa lepää "J. Fredriksonin Waimo Lowisa", joka
eli vuosina 1813–1884. Ristin teksti, vanhahtavine sanamuotoineen
("WAIMO") ja yksityiskohtineen, vie meidät suoraan 1800-luvun lopun
Suomeen. Mutta itse risti kertoo vielä laajemman tarinan.
Teollisen vallankumouksen tuote
Valurautaristien kulta-aika Suomessa sijoittuu noin
1800-luvun puolivälistä 1900-luvun alkuun. Ennen tätä aikaa pysyvät
hautamuistomerkit, kuten hakatut kivet, olivat lähinnä varakkaan säätyläistön
etuoikeus. Tavallisen ihmisen haudan merkkinä oli usein puuristi, joka lahoaa
ja katoaa vuosikymmenissä.
Teollistumisen myötä Suomeen syntyi rautaruukkeja ja
konepajoja, jotka pystyivät tuottamaan valurautaa sarjatyönä. Valurauta oli
huomattavasti kiveä edullisempaa ja helpommin muokattavissa monimutkaisiin
muotoihin. Siitä tuli täydellinen materiaali hautamuistomerkkeihin: kestävä,
edullinen ja koristeellinen. Esimerkiksi Kellokosken, Fiskarsin ja Billnäsin
kaltaiset ruukit olivat tunnettuja hautausmaatuotteistaan.
Mallikirjojen ja symboliikan aika
Valurautaristit eivät olleet yksilöllisiä käsitöitä samalla
tavalla kuin sepän takomat ristit. Ne valettiin muoteilla, mikä mahdollisti
sarjatuotannon. Tehtailla oli mallikirjoja eli katalogeja, joista asiakkaat
saattoivat valita haluamansa mallin. Tämän vuoksi samoja ristejä voi löytää eri
puolilta Suomea. Kuvassa näkyvä pieni merkintä "W: 691" on
todennäköisesti juuri tällainen valmistajan tai valimon mallinumero.
Ristien muotokieli oli rikas ja täynnä symboliikkaa. Yleisiä
olivat goottilaisia muotoja jäljittelevät uusgoottilaiset ristit, kuten
kuvankin risti koristeellisine ympyröineen, jotka tuovat mieleen apilanlehden
(kolminaisuuden symboli). Myös köynnökset, muratinlehdet (ikuinen elämä,
muisto) ja palmunoksat (voitto kuolemasta) olivat suosittuja aiheita.
Noususta unohdukseen ja uudelleenarvostukseen
1900-luvun alussa maku alkoi muuttua. Kansallisromantiikka
ja uudet virtaukset suosivat jyhkeitä, luonnonläheisiä materiaaleja, kuten
graniittia. Valurautaristit alettiin nähdä vanhanaikaisina ja jopa teollisena
"rihkamana". Monet niistä katosivat hautausmailta uusien
muistomerkkien tieltä tai yksinkertaisesti ruostuivat ja rapistuivat hoidon
puutteessa.
Tänään näiden vanhojen rautaristien arvo on kuitenkin
ymmärretty uudelleen. Ne ovat paitsi kauniita esineitä, myös tärkeitä
kulttuurihistoriallisia dokumentteja. Ne kertovat:
- Henkilöhistoriaa:
Kuten Lovisa Fredriksonin elinkaaren.
- Sosiaalihistoriaa:
Naisen asema näkyy usein siinä, että hänet määritellään miehensä kautta
("Fredrikson'in Waimo").
- Teollisuushistoriaa:
Ne ovat konkreettisia esimerkkejä Suomen varhaisesta teollisesta
tuotannosta ja käsityötaidosta.
- Taidehistoriaa:
Ne edustavat oman aikakautensa tyyli-ihanteita ja estetiikkaa.
Kun seuraavan kerran kävelet vanhalla hautausmaalla, pysähdy
hetkeksi, kun näet tällaisen ristin. Kosketa sen rosoista pintaa ja mieti
tarinaa, jonka se haluaa kertoa – tarinaa Lovisasta ja hänen aikakaudestaan,
jolloin rauta valettiin muistoksi ja ikuisuudeksi.

Ristin alareunassa on ”w391” ja sen alla VII. Eli virsi 391 ja säe 7:” Waikk’ täytyy orwoix jättää mun lapsen haikiaksi Ja itkull päiwän päättää, walittain waikiaks! En kuitenk epäil siitä, waan uskon lujasti, heist Herra murheen pitää, heill tulee turvxi.” (Virsikirja 1830-luvulta)
VastaaPoista