Hollikyytijärjestelmä
Hollikyyti oli osa kyytilaitosta, joka oli lakisääteinen järjestelmä matkustajien kuljettamiseksi. Se oli erityisen tärkeä virkamiehille, joiden tuli matkustaa pitkiä matkoja.
Toimintaperiaate:
- Merkittävien teiden varsille perustettiin kestikievareita, jotka tarjosivat hevosia, kuskeja ja majoitustiloja matkustajille.
- Kyytivuoro kiersi kylän talosta toiseen.
- Kyläläiset olivat velvoitettuja tarjoamaan kyytejä, mutta tästä velvollisuudesta saattoi vapautua maksamalla kyytirahaa.
- Kyytien järjestelystä vastasi nimismies.
Muutoksia 1800-luvulla:
- Vähän liikennöidyillä teillä otettiin käyttöön reservipaikkoja, joista matkustaja sai hevosen kohtuullisen odotusajan puitteissa.
- Kyytivelvollisuuden järjestämisestä vastasi kunta, joka saattoi myydä sen huutokaupalla.
Kyytilaitoksen hiipuminen:
- Rautateiden ja autoliikenteen yleistyminen vähensi kyytilaitoksen tarvetta.
- 1940-luvulla kyytilaitos lakkautettiin.
Asiakirjat:
- Kyytijärjestelmään liittyviä asioita käsiteltiin pitäjän- ja kuntakokouksissa.
- Asiakirjoja käsiteltiin ja täydennettiin nimismiehen ja kruununvoudin toimesta.
- Osa asiakirjoista päätyi lääninhallitukseen.
- Kestikievareissa tuli pitää esillä kyytilaitosta koskeva asetus ja hinnasto.
- Matkustajien tuli tietää kyydin hinta, joka määräytyi asetuksen mukaan.
Lyhyesti: Hollikyyti oli historiallinen järjestelmä, joka mahdollisti matkustamisen Suomessa ennen nykyaikaisten kulkuvälineiden aikaa. Se perustui kestikievareihin ja kyläläisten kyytivelvollisuuteen.
Kuva - Lapuan seurakunnan arkisto - IICa:7 Kirkonkokousten pöytäkirjat, 1866-1870,1874; 1858-1870 1858-1874, jakso 23
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti