Mikko Katila (4. lokakuuta 1863 Seinäjoki – 30. heinäkuuta 1924 Savitaipale) oli suomalainen pappi ja runoilija.
Katilan vanhemmat olivat maanviljelijä Kustaa Arvid Katila (ent. Logren) ja Justiina Absalomintytär Katila. Hän pääsi ylioppilaaksi 1891 Vaasan yksityislyseosta, ja hänet vihittiin papiksi 1897. Katila toimi 1897 ja 1898 Oulun tuomiokirkkoseurakunnan vt. kappalaisena, 1899–1902 Naantalin sijaiskirkkoherrana ja 1907–1924 Savitaipaleen kappalaisena. Katilan kirjoittamia runoja julkaistiin muun muassa Hengellisessä kuukausilehdessä. Katila on kirjoittanut sanat Siionin virsiin 137, 173 ja 244.
Tuo edellä on otettu suoraan Wikipediasta. Tämä seuraava on puolestaan Roopertti Rainion muistopuhe rakastetulle pappismiehelle vuonna 1924.
MIKKO KATILA
Omaisten, ystävien, koulutoverien on raskasta ajatella,ettei enää ole
tavattavissa hänkään, jonka kuvaa tässä julkaisussa katselemme.
Pidin määränäni käydä kerran kesässä Savitaipaleen kappalaispappilassa.
Viimeksi kuluneena kesänä tuli käydyksi kaksikin kertaa.
Kirjevaihtoileminen oli tiedoittanut, että ystäväni ja koulutoverini oli saanut
“kohtauksia” ja uusien sellaisten välttämiseksi on lääkärin määräyksestä
kesäänsä viettämässä sängyssä.
Kun heinäkuun alussa oli jokunen päivä minulla vapautta, päätin jättää
Portaanpään juhlat ja mennä katsomaan sairasvuoteella olevaa ystävääni. Enkä
sitä kadukaan, sillä käyntini hänen luonaan oli viimeinen.
Kolmen viikon kuluttua, heinäkuun 30 p:nä klo 4 aamulla oli ystäväni nukkunut
viimeiseen uneen. En uskonut yön niin pian tulevan, sillä sairas oli verrattain
terve ruumiinsa ja virkeä sielunsa voimien puolesta. Viimeisen kohtauksensa oli
saanut lievänä ja lyhyen ajan kestävänä. Katsonut oli vaan kauvas, sanonut
Kristuksen kärsineen ja kuolleen meidän edestämme ja siinä tunnustuksessa
sitten nukkunut. Elokuun 5 p:nä siunattiin sitten hänen maalliset jäännöksensä
seurakunnan uuteen hautuumaahan vanhimman poikansa viereen. Mätäkuun lämpimien
ilmojen tähden oli täytynyt siirtää ruumiin jo ennemmin hautaan. Siellä oli
isäntä, kun edellisenä päivänä saavuimme surutaloon. Ennen oli hän iloisena
rientänyt vieraitaan vastaan, pudistanut kättä ja sanonut vieraan tehneen
hyvin, kun tuli. Tai, niinkuin viime kerralla, kun kävin, huusi sängystään ja
sanoi toisen jo vyöttäneen hänen, ettei enää pääse mihin tahtoo.
Surutalosta mentiin seuraavana päivänä seurakunnan äsken valmistuneeseen
kirkkoon, jossa vainaja oli jo muutamia kertoja sanaa saarnannut ja jonka
valmistumiseen hän oli ottanut osaa rakennuslautakunnan puheenjohtajana. Avara
kirkko oli väkeä täynnä. Ruumissaarnan pitämisen sai velvollisuudekseen
allekirjoittanut. Alttaripalveluksen suorittivat rovasti Ek….h ja kirkkoherra
Simola.
Mikko Katila oli syntynyt lokakuun 4 p:nä 1863 Seinäjoella. Vanhempansa
kuuluivat heränneisiin. Isänsä oli nuoruudessaan palvellut Niilo Kustaa
Malmbergia. Äitinsä oli tunnettu paikkakunnalla kelpo emäntänä ja taitavana
lasten ja nuorten kasvattajana. Usein muisteli vainaja vanhempiaan ja kertoi
heidän neuvojaan ja tekojaan. “Niin sanoi isä, niin teki äiti.”
Toivottavasti ovat he taas tavanneet toisensa ja saavat jälleen elää yksissä,
samassa talossa, taivaassa. Aika heidät hetkeksi eroitti. Ijäisyys jälleen
yhdisti. Toivon mukaan.
Kun kodissa harjoitettiin Jumalan sanaa, niin siihen rakastuivat pienuudesta
pitäen lapsetkin. Varsinaisen, omakohtaisen sysäyksen ainoaan tarpeelliseen
sanoi vainaja saaneensa rippikoulussa. Pappina oli silloin Seinäjoella Eugen
Nyholm. Eteläpohjanmaan seurakunnissa kutsuttiin häntä “pruukin papiksi” -
Östermyran rautatehtaan mukaan. Muistakin seurakunnista käytiin häntä, hänen
elävähenkisten saarnojensa tähden kuulemassa. Eugen Nyholm kehoitti Mikkoa
menemään Vaasaan kouluun. Kun vanhempansakin saatiin siihen suostumaan, niin
lähti Mikko Vaasan suomalaiseen yksityislyseoon, jo 19 vuotta täyttäneenä
nuorukaisena.
Vainajalla oli heikko terveys koko elämänsä ajan. Paljon tuli
lukukausitodistuksiin poissaolotunteja. Mutta luokaltaan hän kuitenkin aina
pääsi ensimmäisten joukossa. Maantiede, luonnontieteelliset aineet ja
matematiikka häntä miellyttivät. Mutta erittäinkin aineitten kirjoittamisessa
oli Katila lahjakas. Asianomainen opettaja usein luetutti Katilan kirjoittamia
aineita meille muille. Ylioppilaskirjoituksetkin Katila vielä hyvästi läpäisi.
Mutta sitten tuli taas sairaus, joka siirsi suullisten suorittamisen aina
seuraavaan kevääseen, niin että Mikko Katila tuli ylioppilaaksi keväällä 1891.
Mutta sittenpä ne vasta alkoivatkin vaikeudet. Päätettävä oli, miksi rupeaa
lukemaan. Tunto tuntui vaativan papiksi. Lahjat, taipumukset ja järjen neuvo
kehoittivat lukemaan filologisia aineita. Tätä taistelua kesti parisen vuotta.
Me tapaamme papiston matrikkelissa vainajan omana merkintänä: “filologi vuoteen
1893”. Silloin pääsi voitolle tunto. Oli ruvettava lukemaan papin tutkintoa.
Sen suoritti vainaja kesäkuun 21 p:nä 1897. Mainittakoon tämän yhteydessä
myöskin se, että Mikko Katila aikoi neljä luokkaa käytyään mennä
lähetyskouluun. Silloinkin oli sisällistä taistelua, joka oli sukua sille, mikä
ylioppilaaksi tultua oli ankarampaa laatua. Jumalan valtakunta sai Katilasta
lopuksikin käskyläisen. Nämätkin taistelut, niiden häviöt ja voitot, olivat
Mikko Katilalla vielä mielessä silloinkin, kun hänet viimeisen kerran näin.
Apulaispappina tuli Mikko Katila olemaan kaksi eri kertaa Pohjois-Suomessa,
kerran Pohjois-Savossa ja Turun seuduilla. Ollessaan pappina Kemissä oli hän
sikäläisen yhteiskoulun uskonnon ja kirkkohistorian opettajana kuusi vuotta.
Näin sai Katila tilaisuuden tutustua eri seutuihin ja piireihin maassamme sekä
kirkkomme uskonnollisiin pääsuuntiin: herännäisyyteen, evankelisuuteen ja
lestadiolaisuuteen. Ensiksi mainittuun veti aina veri. Mutta ei vainaja ollut
kuitenkaan mikään sokea puoluemies. Hänellä oli ystäviä kaikissakin suunnissa.
Esim. Turun puolessa oli hänellä runsaasti kuulijoita. Jolleivät viisaammat
olisi ruvenneet suutaan soittamaan, olisi Katila evankelisten
seurakuntalaistenkin keskuudessa täydestä käynyt. Ja niin saanut pappina
epäluuloja herättämättä vaikuttaa.
Mikko Katila ei saarnannut muiden saarnoja, ei käyttänyt muiden vertauksia,
kuvia ja kieltä. Hänellä olivat omat selityksensä, oma hengellinen sana- ja
asiavarastonsa. Näin sentähden, että hän eli omaa hengellistä elämäänsä,
ajatteli omia asioitansa, selitteli itselleen Jumalan valtakuntaa kuvissa ja
vertauksissa, koettaen ottaa vaaria Hengen liikehtimisistä. Tästä syystä oli
mielenkiintoista kuunnella Katilaa, keskustella hänen kanssaan ja saada häneltä
kirjeitä. Kun hän esim. puhuu ensimmäisen vaimonsa, poikansa ja lähestyvästä omasta
kuolemastaan, niin hän sanoo jo kolmannen kerran itseään “keitettävän lipeässä”. Kun hän kirjoittaa jostakin kysymyksestä,
johon ei ole saanut vastausta, niin hän sanoo: “tuo kysymys on pensas, johon sieluni oinas aina sarvistaan sekaantuu
ja siinä vangittuna vangin kärsimyksiä kärsii, ja minä en saa sisällistä
oinastani siitä irroitetuksi polttoalttarille nostaakseni”. Ja kun hän viime
kesäkuussa kirjoittaa lähestyvästä kuolemastaan, niin hän sanoo: “kohta
10-vuotinen kitumiseni - miksen voisi sanoa 60-vuotinen - on kehittynyt viime
vuosina kuoleman kukkaan.”
Katilan kirjoittamia aineita luettiin koulussa, Katilan kirjoittamia
isänmaallisia, kansallisia ja erittäinkin hengellisiä runoja luetaan nykyään
nautinnolla. Vasta viime aikoina ovat ne tulleet erikoisemman huomion
esineeksi, niin että puuhataan niiden kokoamista ja painattamista. Eräs
asiantuntija on sanonut: “Savitaipaleen kappalaistalossa asuu suuri runoilija.”
Niin, nyt ei hän enää asu siellä. Katila itse kirjoittaa tästä
huomaavaisuudesta, mikä hänen runojensa osaksi on tullut: “olin kyllä joskus
ajatellut, että kuolemani jälkeen voisivat ehkä niitä esiin vetää ja, jos arvoa
on jotain niillä, julkaista, sillä itsepä tunnen niiden puutteellisuuden hyvin.
Erinomaisen hyvin, ehkä liiankin hyvin. Näet paras jää aina siinä työssäni
sanomatta, povea polttamaan.”
Kun Mikko Katila oli kaksitoista vuotta ylimääräisenä pappina kierrellyt, sai
hän vakinaisen paikan Savitaipaleen kappalaisena 1.5.1909. Kapinan aikana
täytyi hänen jättää kotinsa ja paeta synnyinseudulleen. Ryöstöjä oli hänenkin
talossaan tehty. Pahinta kuitenkin oli, kun kirkko oli palanut, seurakunnan
arkisto poltettu ja kappalainen joutui yksin hoitamaan seurakuntaa ja
korjaamaan sodan jälkiä. Entistäänkin huono terveys rupesi murtumaan, elatuksen
huolet alkoivat painaa. Kun kappalaisesta yritti kirkkoherraksi päästä, niin ei
häntä katsottu missään mahdolliseksi.
Näissä oloissa hän kuitenkin kirjoittaa kirjeessään viime huhtikuussa: “Herra
on huulillaan - kertomaini kokemusten kautta - puhaltanut uskoni hiiltyvään,
jopa kaiken hehkunsa menettäneeseen hiileen, että on ollut jonkun aikaa vähän
keveämpää elämä, vaikka ristit ovat samat, jopa luvultaan lisääntyneetkin”.
Saman kirjeensä lopussa, kuvailtuaan maailman nykyistä tilaa, kirjoittaa
vainaja hänelle omituisella tavallaan: “joutaisi muruiksi jo mennä tämä
maankakkara jota tallaamme! Miksi et tule Ihmisen Poika, kuten lupaat, pian? Ei
me tulla odottamalla paremmiksi, vaan pirummiksi. Mutta itsehän tiedät aikasi.
Auta kuitenkin, että voisimme pitää sielumme kärsivällisyydessä!”
R. RAINIO
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti