Maamme vanhimpina sahalaitoksina on monesti pidetty Helsinkiin, Hämeenlinnaan, Kymenkartanoon, Perniöön, Viipuriin ja Espooseen kruunun toimesta pystytettyjä vesisahoja. Näiden sahojen tärkein tehtävä oli tuottaa se sahatavara, mitä linnoissa ja latokartanoissa tarvittiin. Raaka-aineena nämä sahat käyttivät ns. verotukkeja eli talollisilta veroparseleina kerättyjä puolta. Samoihin aikoihin myös eräillä aatelismiehillä oli omia, yksityisiä sahoja.
Monia pitäjänhistorioita ja muita selvityksiä kirjoittaneen
Aulis Ojan mukaan Varsinais-Suomesta löytyy em. kruununsahoja varhaisempia
vesisahoja. Tietoja näistä on säilynyt mm. Eerik Flemingin maakirjassa. Tuo
mainittu maakirja sisältää erilaisia maanjakoon liittyviä tuomioita vuosien 1420–1551
väliltä. Samoin siitä löytyy muitakin
omaisuuteen liittyviä dokumentteja sekä merkintöjä Flemingin suvun jäsenistä ja
heidän sukulaisuussuhteistaan.
Aulis Ojan kirjoitusten perusteella löytyy Eerik Flemingin maakirjan sivulta 45[1] lyhyt dokumentti, joka kuuluu suomeksi jota kuinkin näin:
Nykyiseltä kartalta on turha enää etsiä Hossostenkoskea,
mutta kiertotietä voidaan päästä melko varmaan paikan tunnistukseen. Sauvonkylän
ja Ruuhikosken rajana 1700-luvulla oli Sahanoja, joka taasen on nykyinen Sauvonkylän
Pitkäkoski. Toinen sahamylly saattoi olla sepän oman mökin alapuolelle Kuttilan
eli Sahan Sahankoskeen. Tämän Aulis Oja perustelee sillä, että 1500-luvun
loppupuoliskolla veroluetteloissa Kuttilan eli Vähä-Kuttilan nimi muuttuu
niissä Sahaksi. Samoin silloinen Vanha-Kuttila muuntuu pelkäksi Kuttilaksi.
Aulis Ojan mukaan Sauvonkylän saha lienee perustettu heti
koskien ostamisen jälkeen eli kesällä 1533. Sen sijaan Kuttilan saha
vaikuttaisi tätä vanhemmalta, ehkä jopa keskiajan lopulla perustetulta.
Tietysti on vaikeaa edes määritellä, mitä tarkoittaa keskiajan loppupuoli.
Vadstenan luostarin maakirjan[3]
mukaan Kuttila on 1464–1531 ollut Naantalin luostarin hallussa. Ruotsissa
puolestaan on aikoinaan huomattu, että sikäläinen sahateollisuus lähti
liikenteeseen Vadstenan luostarin toimesta. Niinpä ei lienee kaukaa haettua,
että myös Naantalin luostari olisi ryhtynyt samanlaiseen toimintaan. Kustaa
Vaasan kirje[4] vuodelta
1541 mainitsee, että Marttilan, Pöytyä ja Paimion talolliset pitivät vanhastaan
tapana veistää lautoja. Kuttilan ja Sauvonkylän sahat olivatkin vanhassa
Marttilan hallintopitäjässä, keskellä rikkaita metsämaita.
[1] Erik
Flemingin maakirja (kokoelma) - Maakirja 1420-1551, jakso 24, sivu 44-45;
Kansallisarkisto:
https://astia.narc.fi/uusiastia/viewer/?fileId=4547244761&aineistoId=1509538800
/ Viitattu 21.3.2023
[2] Erik
Flemingin maakirja (kokoelma) - Maakirja 1420-1551, jakso 80; Kansallisarkisto:
https://astia.narc.fi/uusiastia/viewer/?fileId=4547244893&aineistoId=1509538800
/ Viitattu 21.3.2023
[3] Vadstena klosters jordebok 1500,
Carl Silfverstolpe (Historiska Handlingar XVI)
[4] Konung Gustaf den förstes
registratur XIII, s. 193-194
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti