analytics

Matkuri, Huima vai Tulivaunu

Vuoden 1907 joulukuussa "Jokamiehen ja joka naisen viikkolehti" julkaisi tulokset kilpailustaan, jossa automobiilille oli keksittävä suomalainen nimi. On todella harmi, ettei mikään näistä loistavista ehdotuksista vakiintunut kieleemme pysyvästi;


"Pikavaunu", koska se on nopea kulkuneuvo
"Pikaliikkuja", kuten yllä
"Pikuri", koska esim. lokomotivia sanotaan veturiksi
"Sähköhepo", koska se on nopealiikkeinen
"Vinhake", koska se kulkee vinhasti
"Huima", koska huima on suomalainen sana ja koska kielessämme käytetään sellaisia sanoja kuin "huimaa kyytiä" ja "huimaa vauhtia". Karjalassa sanotaan vauhtipyörää huimaksi
"Tulihepo", koska sanotaan esim. höyryhepo ja koska vaikuttamassa on räjähtävä kaasu (=tuli) samoin kuin höyry vaikuttaa höyryhevossa
"Tulivaunu", koska vaunu kulkee tulen avulla
"Matkamylly", koska esim. maitoseparaattoria sanotaan maitomyllyksi ja sahaa sahamyllyksi
"Matkuri", koska esim. tuulesta sanotaan puhuri ja vihuri, hevosesta, joka alamäessä rennosti juoksee myötyri ja mäkyri, vikuri, potkuri jne
"Tulivie", koska tuli sitä kuljettaa
"Tuliähky", koska se ähkyen kulkee tulen avulla

Suomen Auto- ja Ajokalutehtaan korjausosasto 1921

Muita ehdotuksia olivat hajuvaunu, hajumylly, hajuneuvos, kulkunopeuskone, kuramylly ja puskuri - kaikki esitettynä pilke silmäkulmassa.

Ehdotuksista eniten ääniä sai "Pikavaunu". Vaikka kyseinen aviisi tätä sanaa ehdotti jatkuvaan käyttöön ulkomaalaisen automobilin sijaan, jäi tämä uusi kulkuneuvo yksinkertaisesti autoksi. Oma suosikkini yllä esitellystä listasta on ehdottomasti "Matkuri"!

1 kommentti:

  1. Ei kuulu aiheeseen, mutta tämä voisi kiinnostaa sinua
    http://ftp.mariehamn.ax/stadskansliet/150/ms_s_04.htm

    VastaaPoista

Blogitekstisuositus

Habsburgit ja sisäsiittoisuus