Raision ja Maarian pitäjien käräjillä[1]
vuonna 1702 käsiteltiin melko tavanomaista asiaa, johon kuitenkin liittyy
mielenkiintoinen esine. Kolme veljestä Raision pitäjän Upalingon kylästä vaati oikeudessa
eräältä Huikolan mieheltä 22 tynnyriä rukiita, jotka he väittivät vastaajan
isän aikoinaan saaneen lainaksi heidän isältään. Kantajat näyttivät oikeudelle
pykäläpuun ja sanoivat siinä olevien 24 pykälän merkitsevän yhtä monta tynnyriä
rukiita, ja että vastaajalla piti olla pykäläpuun toinen puolisko hallussaan (”upwijsandes
hälften af een karfsticka hwar på finnes 24 skurur som skall bemärkia 24 tun:r
råg och den andra halfwa stickan sade han Matz Grelsson (= vastaaja) hafwa hoos
sig").
Vastaaja väitti kantajien itse tehneensä (”skurit") pykäläpuun ja panneen sen toisen puolen hänen taskuunsa, kun ensin olivat juottaneet hänet juovuksiin, mutta että hän, heti kun huomasi pykäläpuun, oli heittänyt sen tuleen. Oikeudessa kävi sitten ilmi, että kantajat todella olivat vilpillisessä tarkoituksessa veistäneet pykäläpuun, näet kiristääkseen toiselta suuren viljamäärän, sillä tämä saattoi näyttää toteen, ettei hänen isänsä ollut saanut noiden toisten isältä enempää kuin neljä tynnyriä.
Pykäläpuu on siis ollut todistevoimainen esine oikeudessa
1700-luvun alussa. Pykäläpuuta on tehty kaksi kappaletta. Toinen jäi
velanantajalle ja toisen sai velallinen. Vastaavasti paljon myöhempinäkin
aikoina on ollut käytössä ns. päivätyöpirkka, toisintonimeltään
taksvärkkipulkka. Yksi palanen oli isännällä ja toinen torpparilla. Jokaisen
työpäivän iltana näihin merkittiin esim. puukon viillolla tehdyt työt.
Myös Karinaisten pitäjässä tiedetään käytetyn pykäläpuuta.
Perimätiedon mukaan oli paikkakunnalla tapana, että isännällä ja rengillä oli
kummallakin pykäläpuu, joihin merkittiin, montako ylimääräistä riihipäivää
renki oli tehnyt ja montako viinamittaa hän oli saanut niistä korvaukseksi,
jotta he siten saattaisivat pitää keskinäiset asiansa selvillä.
Varsinais-Suomessa kun ollaan, mainittakoon vielä Pöytyän käräjillä[2] vuonna 1705 käsitelty tapaus. Siellä Yläneen kartanon riihivouti todisti oikeudessa pykäläpuullaan, miten riihessä oli tuotettu tavaraa. Tämä vouti kertoi, että 37 ruisriihestä oli tullut 150 tynnyriä 26 kappaa ja huonoja rukiita 11 t. 24 k. ja kolmesta ohrariihestä 12 t. ja huonoja 1 t. 14 k. sekä kahdesta kaurariihestä n t. 26 k. ja itämättömiä 1 t. 3 k. ja viimein puhtaita herneitä viisi tynnyriä, viisi kappaa ja pilaantuneita yksi tynnyri.
Kuvassa on Espoon kaupunginmuseon kokoelmista em. taksvärkkipulkka, jota on käytetty Espoon Karvasmäessä. Tähän ”päivätyöpulkkaan” merkittiin torpan vuokrasopimukseen kuuluvien vuotuisten työpäivien eli taksvärkkien määrä. Kaksiosaiseen pulkkaan veistettiin tehdyt päivät. Kiistojen ja väärentämisen estämiseksi isäntä säilytti toista, torppari toista puoliskoa. Tästä tulee sanonta ”päivä on pulkassa”.
[1] Maskun
ja Mynämäen tuomiokunnan renovoidut tuomiokirjat - KO a:9 Varsinaisten asioiden
pöytäkirjat 1702-1702, jakso 206, sivu 190; Kansallisarkisto:
https://astia.narc.fi/uusiastia/viewer/?fileId=6800341471&aineistoId=635150221
/ Viitattu 24.7.2023
[2] Maskun
ja Mynämäen tuomiokunnan renovoidut tuomiokirjat - KO a:12 Varsinaisten
asioiden pöytäkirjat 1705-1705, jakso 99; Kansallisarkisto:
https://astia.narc.fi/uusiastia/viewer/?fileId=6800248850&aineistoId=635248910
/ Viitattu 24.7.2023
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti