Lähipitäjien asukkaat ottivat paloa paenneita perheitä hoiviinsa ja sanoma onnettomuudesta kiiri Vaasaan jo keskiviikkoiltaan mennessä. Matkoilta torstaina palanneita asukkaita puolestaan odotti synkkä näky. Kaupungista oli 3/4 raunioina. Sanomia Turusta -lehdessä vuodelta 1852 mainitaan palolta säästyneen seuraavat talot;
"Muutama huone Aninkaisten tullin tienoilla, Puolalanmäki, talot sositeettihuoneesta, asessori von Hellensin talot ja uudempi kaupunki linnan suuntaan päin, viisi taloa Luostarinkadun päästä, arkkipiispan talo, professori Laguksen talo ja muutamia muita Uudenmaankadun oikealla puolella, suuren mäen juurella."
Vaikka palo oli valtava, ei sen uhriluku noussut kovin suureksi. Turun ruotsalaisen seurakunnan haudattujen luettelossa mainitaan syyskuussa seuraavat onnettomuudessa kuolleet;
"ravintolanpitäjä Forss vaimoineen, matkustavainen kapteeni Hagelberg, merimies Blomroos ja kirjakauppias Carl Robert Hjelmerus".
"piika Johanna Jacobsdr, kauppias Henrik Ponsen, renki Johan Ekman, leskivaimo Maria Matsdr, puusepänkisälli Samuel Lindström, Anders Samberg, merimies Helinin leski Stina Jacobsdr, merimies Isac Blomroos, Gustaf Lindroos ja Maja Stina Ahlroth".
Turun Tuomiokirkko paloi myös ja niinpä nykyinen kirkontorni poikkeaa huomattavasti oheisessa kuvassa näkyvästä, ennen vuotta 1827 käytössä olleesta tornista. Kuva on alunperin kuulunut valtioneuvos Winterin kokoelmiin Kaarinan Ispoisten kartanossa. Siitä tehdyn puupiirroksen julkaisi Turun Lehti 1890.
Nyt kun silta-asiat taas kuumentavat tunteita Turussa, on hyvä muistaa menneisyyttä. Ennen vuotta 1827 Aurajoen yli pääsi ainoastaan yhtä, lähellä Tuomiokirkkoa ollutta siltaa pitkin. Sillan keskikohdalla oli pieni puoti, jossa oli aikain kuluessa mm. kirjakauppa ja lihakauppa.
Tämä rakennus mainitaan ainakin jo 1500-luvulla, mutta jossain vaiheessa puoti purettiin pois. Vuonna 1691 se palautettiin paikalleen ja lopulta kauppa tuhoutui Turun palossa. Siltaa käytettiin myös juhlallisuuksia pienten kanuunoiden ampuessa sieltä kunnialaukauksia.
Aurajoki oli ennen vanhaan nykyistä syvempi ja laivat pienempiä. Niinpä kauppalaivurit saattoivat purjehtia aina em. sillalle saakka. Jatkuvasta ruoppauksessa huolimatta mataloitui Aurajoki vähitellen niin paljon, että 1800-luvun loppupuolella laivat eivät enää päässeet kovin pitkälle jokivartta. Myöhemmin rakennetut useat sillat ovat luonnollisesti myös estäneet tämän tehokkaalla tavalla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti