Silloisella Kambodjan kuninkaalla, Norodomilla, joka eli 1800-luvun lopulla, oli jotain paljon enemmän kuin kenelläkään muulla. Tästä syystä hän olisi jokaisen sukututkijan painajainen, mikäli haluaisi tehdä selvityksen hänen kuninkaallisen korkeutensa perheestä esivanhempineen. Seuraavasta jutusta, joka pohjautuu kuvaukseen vuodelta 1889, selviää syy mielipiteeseeni.
Kuningas pukeutui länsimaiseen tapaan, vaikka oli buddhalainen. Eräs ranskalainen lähetyssaarnaaja yritti kääntää häntä kristinuskoon, mutta esteeksi tuli hieman yllättävä syy. Norodom ei nimittäin halunnut luopua arviolta 1200-1500 vaimostaan. Tarkkaa lukua ei kukaan tuohon aikaan tiennyt, asiantuntijoiden mukaan vaimoja saattoi olla todellakin puolitoistatuhatta.
Lähetyssaarnaaja oli lempeä mies ja sanoi kuninkaalle kastavansa tämän, mikäli kuningas eroaisi muista jättäen itselleen 100 vaimoa. Tämä oli kuninkaan mielestä sama asia kuin jos hänestä tulisi uudestaan poikamies.
Kuninkaalla oli erään isomman kylän luona paalutuksin ja korkein muurein varustettu linnoitus. Vallien sisäpuolella oli kaksi kivirakennusta sekä useita savesta, mullasta ja palmupuun lehdistä tehtyjä majoja. Linnoitus oli aikalaisten mukaan enemmänkin runollinen kuin kuninkaallinen. Valtavan vaimolauman lisäksi Norodomin sisaret, äiti ja muut naispuoliset sukulaiset asuvat hänen kanssaan.
Maan tapojen mukaan vain kuninkaalla saattoi olla rajaton määrä puolisoita. Muut miehet joutuivat tyytymään maksimissaan kolmeen vaimoon. Koska kaikki rikkaat ja ylhäiset miehet eivät tästä tavasta piitanneet, pitivät he em. kolmen lisäksi jalkavaimoja. Heitä ei vihitty miehen kanssa virallisesti, vaan jalkavaimot olivat enemmänkin orjattaria. Heitä voitiin vapaasti ostaa, vaihtaa ja antaa vaikka lahjaksi.
Norodomin ensimmäisenä vaimona oli ensiksi Siamin kuninkaan tytär, mutta Kambodjan antauduttua Ranskan suojeluksen alaiseksi, otti vihainen appiukko tyttärensä takaisin. Tämän jälkeen Norodomilla oli yksitoista vaimoa, jotka olivat muita arvokkaampia.
Puolisot eivät suinkaan eläneet kultalusikka suussa, vaan he kaikki joutuivat tekemään työtä elatuksen saadakseen. Yksi hoiti kuninkaan keittiötä, toinen vaatteita ja kolmas teatteria ja niin edelleen. Kullakin vastuullisella vaimolla oli alaisinaan alemman arvoisia vaimoja.
Vaimojen alkuperäiset nimet oli vaihdettu käytännön syistä kuninkaan laatimaan numerojärjestykseen. Eräät vanhemmista vaimoista oli piiskureita, jotka huolehtivat rangaistuksista, mikäli joku oli poikennut säännöistä. Toisaalta pelkästään kuninkaan teatteriseurueessa oli 200 naista.
Tätä laajaa haaremia eivät vartioineet Lähi-Idän tapaan eunukit, vaan raajarikkoiset tai vammaiset miehet. Kansa oli velvollinen antamaan jokaisen "viallisen", kahdeksan vuoden ikäisen poikansa kasvatettavaksi kuninkaalliseksi haaremivahdiksi. Koska myös kaksoset luettiin "viallisiin", aiheutti se joskus liikehdintää vartijajoukoissa. Saattoi tulla tapauksia, joissa oli ns. ollut pukki kaalimaan vartijana.
Erään kerran eräs näistä kaksosmiehistä karkasi haaremista mukanaan yksi kuninkaan kauneimmista vaimoista. Karkulaiset saatiin kiinni ja mestattiin välittömästi kuninkaan etuoikeudella. Tavallisen kansan keskuudessa ei uskottomuudesta saanut näin julmaa tuomiota.
Ranskan hallitus yritti edellä mainitussa tapauksessa pyytää armoa karkuripariskunnalle, mutta kuningas sanoi mestauksen johtuvan halusta pitää lain pyhyys ja kuninkaan arvo voimassa. Kun Ranskan lähettiläs yritti edelleen perustella maansa kantaa asiassa, sanoi kuningas kärsimättömästi; "Olisi hauska kuulla, kuinka te tekisitte, jos Teidän olisi pidettävä kurissa 1500 vaimoa?"
Ranskan vaikutuksesta kuninkaan tuomiot lievenivät joskus. Kun kuninkaan oma poika kerran osoitti liikaa hellyyttä erästä äitipuoltaan kohtaan, halusi Norodom ruoskituttaa poikansa. Ruoskiminen oli Kambodjassa niin häpeällinen rangaistus, että poika ei olisi enää voinut nousta valtaistuimelle tuomion täytäntöönpanon jälkeen. Ranskan lähettilään pyynnöstä poika sai sovittaa tekonsa kahden vuoden kahlevankeudella. Kuningas osoitti sovinnon olevan täydellinen olemalla läsnä poikansa päästessä taas vapauteen.
analytics
Katso tästä kurssitarjontaani
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Blogitekstisuositus
-
Sukututkimuksessa tärkeysjärjestys perustuu yleensä tavoitteisiin ja käytettävissä oleviin lähteisiin. Alla oma suositukseni tärkeysjärjesty...
-
Hopeavero oli merkittävä verouudistus Suomessa ja Ruotsissa vuonna 1571. Sen taustalla olivat Ruotsin valtiopäivien päätös kerätä varoja nii...
-
Voudin- ja läänintilien asiakirjoista löytyy valtava määrä erilaisia kuitteja ja kirjeitä. Tässä esiteltävä on tallennettu Karjalan voutikun...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti