Tove Janssonin muumisarjakuvien sukukäsitys on monimuotoinen ja lämminhenkinen, poiketen perinteisistä ydinperhemalleista ja korostaen suvaitsevaisuutta sekä yksilöllisyyttä. Keskiössä on Muumiperhe – Muumimamma, Muumipappa ja Muumipeikko – mutta heidän ympärilleen kietoutuu laaja ja joustava yhteisö, joka hämärtää perheen ja ystäväpiirin rajoja.
Keskeisiä piirteitä Janssonin muumisarjakuvien
sukukäsityksessä:
- Ydinperhe
ja sen laajennukset: Vaikka Muumimamma, Muumipappa ja Muumipeikko
muodostavat tarinoiden sydämen, Muumitalo on avoin koti monille muille
hahmoille. Niiskuneiti, Nuuskamuikkunen, Pikku Myy ja Nipsu ovat
esimerkkejä hahmoista, jotka ovat tiiviisti osa perheen elämää, asuen usein
heidän kanssaan tai viettäen pitkiä aikoja Muumitalossa. Tämä luo kuvan
valitusta perheestä, jossa siteet eivät perustu ainoastaan
verisukulaisuuteen.
- Muumimamman
rooli: Muumimamma on perheen ja laajemman yhteisön ehdoton
keskushahmo. Hän on äärimmäisen huolehtiva, ymmärtäväinen ja salliva,
luoden turvallisen ja hyväksyvän ilmapiirin, jossa jokainen saa olla oma
itsensä. Hänen laukkunsa sisältää ratkaisun lähes kaikkiin ongelmiin,
symboloiden loputonta rakkautta ja huolenpitoa.
- Muumipapan
seikkailunhalu ja vastuu: Muumipappa on perheen isä, jolla on
menneisyys täynnä seikkailuja ja joka kaipaa niitä edelleen. Hän on
kuitenkin myös vastuuntuntoinen perheenpää, joka haluaa tarjota
perheelleen parastaan, vaikka hänen keinonsa ja ideansa ovatkin toisinaan
erikoisia.
- Boheemi
ja suvaitsevainen elämäntapa: Muumiperheen elämä on kaukana jäykistä
normeista. Heidän elämäntapansa on boheemi, vapaamielinen ja
suvaitsevainen. He hyväksyvät erilaisuutta ja antavat tilaa yksilöllisille
tarpeille ja oikuille. Tämä heijastelee Tove Janssonin omaa
taiteilijaperhetaustaa ja arvoja.
- Kritiikki
porvarillisia normeja kohtaan: Jotkut tulkinnat näkevät
muumitarinoissa, sarjakuvat mukaan lukien, myös hienovaraista kritiikkiä
perinteistä porvarillista perhekäsitystä ja heteronormatiivisuutta
kohtaan. Janssonin luoma maailma tarjoaa tilaa monenlaisille
elämäntavoille ja ihmissuhteille.
- Yhteisöllisyys
ja välittäminen: Vaikka yksilöllisyys on tärkeää, muumisarjakuvissa
korostuu myös vahva yhteisöllisyys ja toisista välittäminen. Muumilaakson
asukkaat auttavat toisiaan ja jakavat elämän ilot ja surut.
Yhteenvetona voidaan todeta, että Tove Janssonin
muumisarjakuvien sukukäsitys on laaja ja joustava. Se ei rajoitu perinteiseen
ydinperheeseen, vaan kattaa laajan joukon erilaisia hahmoja, jotka muodostavat
yhdessä lämpimän, hyväksyvän ja omalaatuisen yhteisön Muumitalon ympärille.
Keskiössä ovat rakkaus, ymmärrys, suvaitsevaisuus ja jokaisen oikeus olla oma
itsensä.
Vuonna 1949 Svenska Teaternissa nähtiin Muumi -näytelmä, josta Nya Pressen
uutisoi mm. seuraavaa – kuva em lehdestä 30.12.1949.
Arvostelussa kehutaan Tove Janssonin näytelmää Muumipeikko ja pyrstötähti, joka
nähtiin eilen Svenska Teaternissa. Jansson osoittaa teoksessaan paitsi
ainutlaatuista mielikuvitusta myös hiljaista elämänviisautta. Näytelmä on
lempeä satiiri, joka saa katsojan ajattelemaan esimerkiksi Hemulenin tädin,
profeetta Bisamrotan ja filosofi Nuuskamuikkusen hahmojen kautta. Vaikka esitys
oli suunnattu lapsille, se tarjoaa viestejä myös aikuisille. Esitys välittää
kaipuuta vapauteen ja pelottomuuteen, ja sen runsas, iloinen yksityiskohtaisuus
muistuttaa suurta, makeaa karamellia.
Pääosin teatterin nuoret näyttelijät suoriutuivat
tehtävistään hyvin, mutta roolien vaatima äänityöskentely ja ilmaisutaito olisi
voinut hyötyä kokeneemmista näyttelijöistä. Paul Budsko ja Olof Hollsten
onnistuivat erityisesti Rådd-djuretin (Hosuli) ja Nuuskamuikkusen rooleissa.
Ohjauksesta vastannut Vivica Bandler oli luonut teoksen hengelle uskollisen
kokonaisuuden, ja erityisesti taustalla kulkeneet
"krumeluriprosessiot" olivat onnistunut ohjauksellinen oivallus.

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti