analytics

Jorttimanni ja Tietäväinen

Tohmajärven Kemin kylässä asunut kruununnimismies ja kirjuri Abraham Björkman oli naimisissa täkäläisen lukkarin tyttären, Elisabet Bergmanin kanssa. Heidät oli vihitty helmikuussa 1781. Ikäeroa pariskunnalla oli noin viisitoista vuotta. Mainittakoon, että herra Björkmanilla oli suhde erään Anna Raatikaisen kanssa. Tästä suhteesta syntyi tytär Elisabet tammikuussa 1780, mutta tämä avioton lapsi kuoli hyvin pienenä.

Kruununnimismies joutui työssään usein tekemisiin y
hteiskunnan vähempiosaisten kanssa, mutta välillä pitäjän talollisetkin osasivat tuottaa harmaita hiuksia.

Joskus 1800-luvun alussa "fältkommissarius" - kuten paikkakuntalaiset häntä kutsuivat - Björkman kutsui käräjille niin ikään Kemin kylässä asuneen talonpoika Tietäväisen. Hänen oli kerrottu herjanneen kruununnimismiestä kerrassaan sopimattomasti "häntäherraksi".

Oikeudessa Tietäväiseltä sitten tivattiin "oletkos sinä kuhtuna Herra Fältkommissariusta häntä-herraksi?" Nöyrästi talonpoika vastasi juuri näin tehneensä. Tuomari lupasi muitta mutkitta, että "siitäpä sinä nyt saat sakkoakin!"

Tietäväinen koetti puolustautua ja tarinan mukaan käräjäistunto eteni seuraavalla tavalla;

Ei korkea Oikeus! Kuinkas se on mahollista? Sillä olenhan minä kuullut Herra Lakmanninki (eräs herra Porthan) ja monen muunki herran, häntä herraksi kuhtuneen.

Niin vaan sinä out kuhtuna Herra Fältkommissariusta häntäherraksi.

Niin, niin, häntäpä minä olen herraksi kuhtuna.

Vaan kuules sinä lurjus, olethan sinä kuhtuna häntä häntä-herraksi sanon minä.

Aivan oiken! Häntä herraksihan minä olen sen sanonutki. Mistäpä se tuhma talonpoika tietää, jos häntä herraksi kuhutaan, vaan jos häntä kuhutaan herraksi. Mutta koska siitä nyt mullen sakkoa tarjotaan, niin minä vasta häntä en eneän herraksu kuhukkan, mutta ainoasti nimeltään "Jorttimanniksi".

Kuultuaan tätä ja nähtyään etteivät saaneet tätä sisukasta miestä mihin narutetuksi, sanoi tuomari viimein nimismiehelle ruotsin kielellä;

"Mänek helvettiin! Ja älä lähek vasta tänne, antamaan ihteisi häväistä!"


Selvennykseksi nykyajan kieleen tottuneelle, että Jorttimannilla Tietäväinen mukamas tarkoitti Björkmannia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Blogitekstisuositus

Habsburgit ja sisäsiittoisuus