Lukukinkerit merkittiin ensimmäisen kerran vuoden 1686 kirkkolakiin. Niiden pohjana olivat jo keskiajan papiston tekemät ripitysmatkat. Vuodesta 1686 pappien oli määrä kiertää pitäjäänsä ja kuulustella rahvaalta, mitä nämä olivat oppineet. Jos tuloksia ei edellisen kerran jälkeen ollut nähtävissä, oli seurauksena nuhteita. Erikoisen hankalien tai oppimattomien seurakuntalaisten kohdalla saattoi tulla kysymykseen jalkapuussa istuttaminen kirkonmenojen aikaan. Lähistön Paattisilla joutui sai rangaistuksen, mikäli ei vielä 15 –vuotiaana osannut tavata eikä osannut Vähää katekismusta ulkoa. Eräissä tapauksissa oli kirkko ymmärtäväinen; jos kyse oli kykenemättömyydestä oppimiseen eikä haluttomuudesta, saattoi jalkapuulta välttyä.
Simo Jaakonpoika Pajun kylän Fyryltä (myöh. Tryyki) tuli haastetuksi kirkonkäräjille lukutaitonsa takia. Pöytyällä pidetyn kirkonkokouksen pöytäkirjaan kirjasi pitäjän kirkkoherrana vuosina 1741-1760 ollut Antti Lizelius asian seuraavalla tavalla:

Kokonaan eri asia onkin sitten se, miten paljon hyötyä tuosta häpeärangaistuksesta oli. Mahtoiko Fyryn poika koskaan oppia aapiskirjaansa vai saiko kirkkoherra jatkossakin nähdä edessään tämän kylänsä murheenkryynin. Ainakin pitäjäläisillä oli luultavasti hauskaa, kun he pääsivät pilkkaamaan jalkapuussa viruvaa onnetonta nuorta miestä.
Jalkapuu otettiin Turun hiippakunnan kirkoissa käyttöön pappeinkokouksen päätöksellä vuonna 1660. Lopullisesti tästä rangaistusmuodosta luovuttiin Suomessa 15. päivä toukokuuta vuonna 1848. Kuten Lizeliuksen pöytäkirjasta ilmenee, tuli mm. pitäjän nimismiehen avustaa vastahakoisten tuomittujen jalkapuuhun pistämisessä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti